Thursday, March 31, 2011

Binatang!

yep, kau memang binatang.

dari kecil lagi aku suka sangat tengok menatang2 sekalian. trimas kpd discovery, natgeo dan animal planet!. Ada yg macho, ade yg gagah perkasa, ada yg cantik, ada yg kiut miut. dah jatuh hati la ni..

yaa, hari ni kita cakap pasal binatang ye..

tadi saja gatal tangan google 'new species 2010'. banyak yg keluar..

tp antara yg menarik,


lungless frog. totally bernafas ikut kulit atau
valerian respiration( mesti OM ngn Madam Eyena bangga ngn aku..wink2).
cool kan!

tapi katak ni flatter ckit dari katak biasa. Sebab xde lungs.


smart gler rambut mamat ni. jumpa kat ceruk endon mane ntah aku lupa. tapi kat endon la. tiap kali hujan dia akan bersin.. sampai la hujan berhenti. heh, tengok hidung pun tahu.

bnyk lagi spesis nate baru tapi ni antara yg menarik.














nama kuda kepang ni Thumbelina





kuda kepang ni plop Einstein.










dua2 kuda kepang menjadi contenders utk kuda paling kecik kat dunia. kalu ikutkan einstien kecik ckit time lahir. tapi thumbelina lagi comel. dua2 ni bukan dwarf tp miniature. genetik dorang normal je. mcm manusia jugak la. ada yg kecik ada yg besar. tp yg ni terlampau kecik.

sejarah saya dengan binatang. 1st pet aku adalah kucing! Mimi namanya. putih suci murni. kakak aku yg bela sebenarnya. aku tumpang kasih sayang je. mimi spesial sebab mata dia seblah kale biru seblah lagi kale hijau. mimi penah ada anak. banyak dan comel!

tragis ckit sebut pasal anak2 dia ni. sekor mati kat bawah tayar motor ayah. aku plak pembonceng time tu. memang trauma wa cakap lu. Sampai skarang, seblum aku naik motor or drive kete, aku akan check bawah kete dulu. ;(

tapi Mimi and the gang terpaksa dibuang. TERPAKSA. time tu kakak aku ramai yg da masuk asrama n family pindah. Maka mereka diletakkan di pelantar ikan. Rumah lama time tu dkat ngn laut. So, harap mimi n family kenyang makan ikan2 di sana.

ye, saya jugak bela ikan. banyak sangat ikan. aku pun x ingt berapa bnyk dah ikan mati kat tangan aku. masa kat rumah second tu ada bela kucing lagi. Kali ni official aku yg bela. Nama kucing tu Cocobi. sempena nama keropok fevret ShinChan. kucing yg paling aku sayang. sayang, sayang , sayang. tapi...nasib yg sama jugak, terpaksa buang sebab anak dia kencing merata rata. Bole je nak ajar, tapi mak dah tak sanggup. so, terpaksa. :( x nak lawan mak. anak yg baek ikut cakap mak kan? padahal aku jugak yg x nak buang mula2 ;(

Lepas tu, ayah plak yg bestfren ngn kucing. Rumah tu time pindah banyak gilak tikus. Ayah jumpa kucing yg huduh berwarna hitam dan tidak frenly tp sngt2 efisyen dalam memburu tikus. yup, rumah tu terus xde tikus. serius x tipu. tapi tu pet ayah. bukan aku. XD

then pindah ruma lagi. Pindah rumah LAGI! kuat pindah betul la.. ;(

(yup, that's the worst part of my life, kuat pindah)

kali ni pindah ke Negri Sembilan. keluar Perak. demm x suka. dan kat negri sembilan x bela pape pun. kalu bela sape nak jaga.. yg ada kat rumah mak, ayah n adik.

Janji saya, nak bela 3 jenis binatang ni satu hari nanti.

1st
ni baru cute membawa maut.

2nd
brutal, sexy, cool.

3rd

yg ni memang dah konfem2...kat UMK pun dah bela nanti..insyaAllah

Animal Husbandary. masa mula2 dapat memang aku benci gila, x suka masuk umk. tapi selepas beberapa ketika, yes, inilah jiwa saya, jiwa binatang!

(kalu bkn sebab SBH memang dah lama aku kluar umk ni)

No comments:

Post a Comment